Не в силах заспокоїти Дев'ятимісячну доньку, мамочко повертає її до блакитного екрану. І, о диво! дитина починає усміхатися. Треба ж, захоплюється бабуся, така маленька, а вже все розуміє! Втім, розчулюватися з цього приводу передчасно. Наші вчені дітей до двох років не рекомендують навіть підпускати до телевізора, а німецькі лікарі і того суворіше пропагують телевоздержаніе до трьох років! Чому? Як відображається на дитячому здоров'ї і психіці любов до телевізора?
Рух
Рух життя! А для дитини це природний стан організму. Під час перегляду мультфільмів / передач м'язова система перебуває в статичному (застиглому) стані. І залишається в ньому до тих пір, поки дитина сидить перед блакитним екраном. Від цього можуть з'являтися м'язові зажими та блоки, а якщо малюк систематично дивиться телевізор у неправильній позі або телевізор і посадочне місце знаходяться в нефізіологічной диспозиції, то дитина ризикує поставою і нормальним розвитком кісткової системи. І не звинувачуйте потім в сколіозі свого спадкоємця шкільного вчителя, посадивши його не за ту парту. Другий побічний ефект затяжних переглядів можливе стан збудження і дратівливості. Так нервова система заповнює вимушену бездіяльність підвищеною активністю. Або, навпаки, після затяжних телесеансів у дитини загальмовані реакції це пов'язано зі зміною свідомості, транс.
Що робити? Якщо вже передача, дійсно, цікава, часті перерви на рекламу (вона займає чверть трансляцій!) Можна використовувати як рухову паузу. Пограйте разом з дитиною або дайте йому якесь доручення по будинку. Це зніме м'язову напругу.
Мова
Чим більше часу присвячується скриньки, тим менше його залишається на спілкування з батьками, друзями, тваринами. У дітей, які більше трьох годин на день проводять біля телевізора, медики констатують затримки мовного розвитку. Причина в тому, вважають вони, що дитяча психіка при перегляді передач, більше спрямована на візуалізацію, ніж на вербалізацію. Останні дослідження довели: дітям легше переказувати почуте, ніж побачене. Якщо дитина дошкільного віку щодня дивиться телевізор по одній годині, ризик розвитку порушень пам'яті збільшується на 10%, стверджують американські педіатри. За статистикою, багато дітей у віці від двох років проводять біля телевізора більше 10 годин на тиждень! У 20% обстежених дев'ятимісячний крихт, чиї батьки використовували телевізор як няньку, медики виявляють запізнювання фізичного розвитку. Якщо теледозіровка не знижується, то більшість дітей до трьох років відстають у своєму розвитку на цілий рік, тобто говорять як дворічні, і їх подальший розвиток теж під загрозою.
Що робити? Якщо вже дивитися, то з користю. Кожного разу просіть дитину переказати зміст переглянутого фільму і обговорюйте, що сподобалося, а що ні. Якщо малюк повторює рекламні слогани, не завершуйте його це сприяє розвитку мовного апарату. Але обов'язково роз'ясніть, що значить Ваша кицька купила б Віскас, і чи так це насправді.
Зір
Коли ми дивимося на реальний предмет, очні м'язи постійно тренуються, як би обмацуючи річ. З телевізором ж усе навпаки. Парадокс сприйняття телекартинки: зображення на екрані рухається, а очні м'язи немає! При телеперегляду вчені констатують помітне зниження активності очей.
Що робити? Вчіть дітей співвідносити побачене на телеекрані з реальністю. Якщо маля бачить на екрані м'яч, дайте йому справжній, дозвольте оглянути й помацати, щоб розвивалося його просторове і колірне сприйняття. Зводити дитину в цирк або зоопарк після перегляду передачі про тварин, щоб дитячий розум оцінив, який тигр насправді і якими квітами його розфарбувала природа.
Травлення
При перегляді захоплюючій передачі у дитини па 90% сповільнюються обмінні процеси. Ось чому у телевізійних дітей часто виникають розлади в роботі шлунково-кишкового тракту. На ментальному рівні порушення обміну речовин це порушення зв'язків з навколишнім світом, тому не дивуйтеся, якщо у телеребенка виникнуть проблеми зі спілкуванням. Крім того, під час перегляду телевізора активізуються так звані центри голоду, що будять апетит. Але! Їсти-то глядач їсть, а центри головного мозку, відповідальні за почуття насичення, дрімають (адже ми зосереджені на телевізорі), в результаті людина з'їдає в 3 рази більше. Зайві кіло розплата за суміщення двох меню: глядацького і харчового.
Що робити? Категорично заборонити дітям їсти перед телевізором. І самі не подавайте поганий приклад. Поясніть дитині природу цього не можна.
Здатність приймати рішення
У реальному житті маленька людина вчиться цьому в грі вибирає роль доктора або няні, тата або мами, моделює життєві ситуації і знаходить рішення. З телебаченням все інакше: дитина спостерігає за відносинами героїв фільму чи мультика, але позбавлений можливості вибирати все вже вирішили за нього і запропонували готовий продукт. До того ж з екрану у вигляді нешкідливих мультиків діти можуть засвоювати і заміну одвічних людських цінностей. Проаналізувавши пригоди популярного Шрека, вчені стверджують, що цей мультфільм формує у дітей неправильні стереотипи поведінки чоловіка і жінки. Герцог, який завжди повинен бути героєм, у мультику слабкий і Хіл, від принцеси чекають ніжності і жіночності, а вона виявляється сильної і мужньої (пам'ятаєте сцену, коли принцеса розкидає ворогів направо і наліво).
Що робити? Частіше надавайте чаду можливість більше спілкуватися живцем. Запропонуйте пограти у дворі або розповісти ситуацію, яка у нього відбулася з друзями, запитайте про прийняте ним рішення. Проаналізуйте з дитиною, чи правильно поступили кіношні герої і чому.
Страх і агресія
Навіть якщо в сім'ї ведеться суворий облік телевізійних переглядів, зверніть увагу на невинні, здавалося б, художні фільми. За статистикою, на частку такого кінематографа припадає більше половини всіх транслюються сцен насильства (57%). Якщо дитина регулярно бачить їх по телевізору, порушується його емоційний розвиток, не формується здатність до співчуття і співчуття. Такі діти в школі часто славляться хуліганами, а в підлітковому віці ризикують потрапити в кримінальну історію. У кожного третього школяра, який побачив по телевізору хвилинну сцену якогось жаху, відчуття страху (не завжди видиме!) Залишається протягом кількох хвилин, а то й годин така дитина може страждати неврозами, безсонням, підвищеною тривожністю.
Що робити? Перегляньте Телеанонси заздалегідь, щоб захистити чадо від небажаних програм. В ідеалі дітям до 7-8 років краще не дивитися передачі, що розповідають про страшні події. Але якщо дитина все ж таки побачив подібне, створіть у нього відчуття захищеності: сядьте поряд, обійміть. Обговорюючи побачене, поясніть, що відбувалося на екрані, зробіть акцент на тому, що було зроблено для порятунку людей.
Почуття часу
Результати проведених експериментальних досліджень показали, що якщо дитина проводить перед телевізором багато часу, у нього сповільнюється сприйняття тривалості хвилини його суб'єктивна хвилина більше 60 секунд аж до втрати відчуття часу і випадання з ре реальності. Крім того, телевізійний час дуже насичено, динамічно, події змінюють один одного з великою швидкістю, за короткий термін ми проживаємо декілька життів за себе і за того хлопця. Участь в яскравій тележиття заманливо, а реальність у порівнянні з нею нудна. Це може призвести до телезавісімості. У Європі зараз 5-6% дітей, яких можна вважати телезавісімимі, вони проводять біля блакитного екрана від 5 годин на добу.
Що робити? Дозуючі час, проведений біля телевізора.
Малюків до 3 років до телевізора не запрошуємо. Шкода від перегляду в цьому віці величезний! Діти 3-6 років не більше 20 хвилин на день. Розрізняти, де реальне, а де уявне, дітям важко до 7 років. Школярам 6-11 років не більше 40 хвилин. У цей час формується ставлення до побаченого, критичний погляд на телеперсонажів.
Обговорити з дітьми дії кіногероїв. Тінейджерам (11-14 років) до 1 години. 14-18 років 2 години. Дуже важливим стає відбір передач. Нехай підліток аргументує вибір передачі або фільму, поділиться з батьками, що його привернуло або чого він навчився завдяки перегляду. Час, проведений за спільним переглядом і обговоренням побаченого, набуває величезне значення.
|